Att börja gå utan ett sinbart mål kan vara ganska svårt. Åt andra sidan, kan man förflytta målet ett steg i taget. Man kan säga ”jag ska klara dagen”

 

Det var så jag började mitt nya liv utan alkohol. Idag har det gått 366 dag och jag fortfarande förflyttar dagar, en i taget. Vägen hitt har inte varit det smärtfrit. Samtidigt har jag märkt och tänkt att det här kunde jag ha gjort mycket tidigare. Men om man ska tänka i filosofiska termer, visa anständigheter och mognas krävs för att saker och ting ska hända.

Idag är jag väldig medveten om mina tankar. Dem kan vara väldig påfrestande och nästan göra mig galen. Men jag vet idag hur jag ska hantera dem. Ibland vill jag fly, lång ifrån mig själv. Många tänker säkert likadan. Men i skillnaden till ett år tidigare går inte jag till första bar och tar en drink följd av fler andra.

 

Förutom de tankar som vill äta mig inifrån har jag andra mer glada tankar. Jag vill leva och känner att det är härlig leva utan alkohol. Känna alla svängningar i kroppen gör mig levande. Det handlar bara att sätta rätt namn på känslor. Jag vet att mitt liv har varit en ända röra. Förflytningar mellan länder som har lagt sina spår hos mig. Människor som har kommit och lämna avtryck i min själ. Allt detta har säkert påverkat mig mer en jag själv kan erkänna. Att veta idag och tänka mer medveten om detta är det bästa som kunde hända mig. Med fasen tänker jag vad kunde vara av mig om inte jag hade tagit besluten att sluta dricka? Elle ännu värre hur många fler hade jag sårad?

Ärligt talat vet inte hur många har jag sårat. Jag lever med det ovetskap och hoppas på att de som blev drabbade av mig kan se att idag försöker jag förändra min framtid. Även om det kanske inte hjälper de. 

 

Inom mig känner jag oro. Oro att inte göra det jag verkligen vore göra. Hur ska jag veta var ska jag sätta nästa steg är min ständiga fråga? Hur vet man det om inte efteråt! Och då är det gäller att ta itu med resultatet. Allt förändras, tankar steg och rum. Man kan inte vara nog förbered. Man ska bara acceptera det som hänt och försöka göra annorlunda nästa gång. Har alltid tyckt att jag har kontrollen över mitt liv och handlingarna. Idag tror inte jag så mycket på det även om så mycket jag vill. Ett litet steg åt fel håll kan påverka flera år i ens liv framåt. Det är som fjärileffekten skulle jag säga. Tänk, tänk om, tänk igen. . .

 

  

 

 

 

 

 

